Dansstilar

3-4 år stor o liten

En vuxen och ett barn dansar tillsammans (OBS! Vid anmälan, ange barnets namn och personnummer). Här är danserna enkla och roliga och till musik som dom flesta känner till.

Showkids (barn 4-6 år)

Här tränar barnen på lekfullt sätt att ta sina första danssteg, utveckla motorik och lära sig lyssna på takten. Vi dansar till musik som de flesta barn känner igen, blandar både barnlåtar med schlager- och pop- låtar. Detta brukar vara veckans höjdpunkt för alla barn.

Disco/Hiphop (barn från 6 år)

Barnen läs sig enkla koreografier till populär musik med dansstilar i disco och hiphop (till exempel Marcus & Martinus, Theos eller melodifestivalens schlagerlåtar). Lektioner består av uppvärmning, stretch övningar, koreografi och avslutas med dansstop.

Disco

Disco är en fartfylld dansstil som kännetecknas av snabba rörelser och principen ”contraction/release”. Disco är influerad av aktuella trender och dansas till dagens pop- och house musik i högt tempo. Discodans ger utrymme för fri tolkning och personlig stil så länge pulsen i dansen och musiken är konstant.

Hiphop/Street

Hiphop är ett samlingsnamn för en mängd olika dansstilar som genom åren har bildats inom den breda hiphop-kulturen, som t.ex. breakdance, locking, popping, dubstep, vouging, whacking, krump, streetjazz, house m.fl. Gemensamt för alla stilar är att de har sitt ursprung i gatukulturen i USA:s storstäder. På våra hiphopklasser lär du dig framförallt lite mer ”tunga” moves. Vi lägger stor vikt vid musiktolkningen.

Hiphop battle

Här tränar vi grundtekniken i de olika Battlestilarna Ragga, R&B, Popping, Dupstep, House, Old School och Newschool. Vi tränar också på improvisation inom de olika stilarna samt battleteknik. Den perfekta kursen för dig som vill fördjupa dina kunskaper inom de olika streetstilarna och battla på våra rikstävlingar.

Dance fitness

Detta är motionspass, träningsform med mycket dans. Pass kommer att börja med uppvärmning, en hel del intensiva danser (mycket zumba inspirerade men inte nödvändigt till latinamerikansk musik). Sista delen av passet blir mer styrka träning. Passet avslutas med stretch och avslappning.

Artistic ballroom

Här lär vi oss grunder i cha-cha, samba, jive, merenque, salsa, bachata. Du får även möjlighet att börja tävla med dessa danser i både solo och duo (OBS! inget krav). Vi börjar även träna på vals & quickstep.

Latin mix

Detta är kurs för dig som tycker om latinamerikanska rytmer. Vi dansar cha-cha-cha, salsa, samba, merenque, jive mm i solo variant. Vi tränar in grunder, korta steg kombinationer som sedan kommer att bli en häftig mix till uppvisningen till latin pop låtar.

Balett

Balett är en dansform uppbyggd på fasta positioner och rörelser som kräver mycket styrka och vighet.

Jazz

Jazztekniken är grunden till de flesta koreografier i musikaler, filmer och musikvideor. I uppvärmningen arbetar vi med grundläggande jazzteknik för att skapa styrka och smidighet, följt av förflyttningsövningar och olika danskombinationer. Vi dansar till all form av musik.

Jazzbalett

Detta är en bra kurs för dig som vill ha grundläggande god dansteknik. Här lär vi oss ingen koreografi utan gör jazz och balett övningar.

Jazz/show

Vi jobbar med jazzteknik samt lär oss häftiga koreografier som är gjorda till senaste musikvideos. Danser är mycket scenanpassade. Vi jobbar med inlevelse, känslor och sceniskt uttryck. Exempel på musik: Lady Gaga, Rihanna, Brirney Spears mm.

Modern

Modern dans eller fridans är förknippad med golvkontakt och experiment med kropp, rum och musik. Till skillnad från den klassiska baletten, som är stram och hållen, och jazzdansen, som är rytmisk och showig, är modern dansen friare och mindre regelstyrd. Modern uppstod i slutet av 1800-talet i protest mot baletten, som har fasta regler och rörelsemönster.

Feminin Vibe

Kommersiell, feminin dansstil som grundar sig i street, jazz och afro/ragga. På dessa klasser kommer vi att arbeta med uttryck, enklare klackteknik, rytmik och mycket dynamik.

Pardanser

10-dans

Här ingår dom 5 latin och 5 standard danserna.

Bugg

Den mest populära pardansformen i Sverige. Går ut på att killen för tjejen i en mängd olika improviserade snurrkombinationer genom att byta handfattningar. Det enkla med buggen är att den dansas till fyrafjärdedelstakt och steg görs på varje takt, till skillnad från dom flesta andra danser. Bugg har rötter i swing/lindy hop.

Salsa

Troligen den mest populära pardansformen i Världen. Har sitt ursprung i latinamerika och betyder blandning. I salsa blandas turer från dom flesta pardanser men till salsa musik.

Tävlingsdans

Vi har tävlingsdansare i street och disco (singeldanser) samt bugg, salsa, standard och latin (pardanser). Kontakta oss om du är intresserad av tävlingsdans.

Privatlektioner

Vals till bröllop eller bugg/foxtrott till personalfesten? Hos oss kan du få privatlektioner i dom flesta dansstilar. Kontakta oss för mer info och tidsbokning.