Tävlingsdans

Tävlingslicens och tävlingsanmälan

Tävlingskalender finns på dans.se. Som nybörjare tävlar man i brons klass på rising star-tävlingar (Ackes Dansskola hör till liga 4).

För att börja tävla, behöver man skaffa tävlingslicens på dans.se.
Licensen kostar 400 kr (2024) och betalas en gång per kalenderår till SDL (Swedish Dance League) på dans.se
Anmälningsavgift kostar oftast 340 kr (2024) och betalas för varje tävling på dans.se
Licensansökan och anmälan till tävlingar görs på dans.se

VIKTIGT!

Dansare anmäler sig själva och Ackes Dansskola godkänner licensansökan/anmälan. (Håll koll på sista anmälningsdatum, det är 5-6 veckor innan tävlingen)
Vänta inte på att få licensen/tävlingsanmälan godkänd från oss.
Licensansökan och tävlingsanmälan godkänns först när betalning är registrerad på dans.se!

Om man anmäler sig i par/grupp och inte betalar i tid, tvingas hela paret/gruppen betala efteranmälningsavgift (200 kr).

Anmälan tas bort om den inte blivit betald och godkänd fram till sista dagen för efteranmälan.

TIPS!

Betala gärna tävlingen i samband med anmälan, så slipper du glömma sista anmälningsdagen.
Du kan även betala en högre summa i förväg. Sedan dras pengarna från ditt konto när du gör anmälan.
Du kan dra tillbaka din anmälan fram till sista anmälningsdatumet. Det gäller även om din anmälan är betald och godkänd av oss. I så fall sparas anmälningsavgiften på ditt konto som tillgodo.
Om du vill dra tillbaka din anmälan efter sista anmälningsdatumet räknas det som strykning och anmälningsavgiften är förbrukad

Vem får tävla?

Dansare som går tävlingsdans kurs på Ackes har möjlighet att börja tävla. För att tävla för en dansskola (gäller alla skolor i Sverige) finns det regler som man måste följa enligt SDLs “Boken för tävlande”:
– licenstagaren behöver följa uppföranderegler enligt punkt 1.2 i “Boken för tävlande”)
– licenstagaren måste gå kurs i det hen vill tävla. Dvs. om hen vill tävla i disco, behöver hen gå på kurs i disco.
På SDLs websida kan man läsa om kommande tävlingar och läsa tävlingsinbjudan

Typer av tävlingar

Rising Star Liga 4 – Här tävlar BRONS (nybörjare) & SILVER, solo & duo i disco, hiphop, jazz, modern, slow, latin/caribbean.
Challenger Norr – Här tävlar GULD & STAR solo & duo i disco, hiphop, jazz, modern, slow.
OBS! Även grupper disco & hiphop GULD (nybörjarklass för grupper) är på challenger tävlingar.
Master – Här tävlar SUPERSTAR och CHAMPION klass i disco eller hiphop.
vote4dance.com kan man närmare tävlingsdagen se startlista och tidsschemat på aktuella tävlingar.
Alla utom dansare behöver betala inträde på tävlingar. Det görs på easytic.se.

Frågor och funderingar?

Har du frågor kring detta så kontaktar du dansskolan via mail eller ring/smsa 070-3768306 eller 073-6850105